Mijn strijd tegen de kilo’s (12)

Een paar maanden geleden schreef ik voor het laatst over mijn strijd tegen de kilo’s. De doelen die ik had om af te vallen en gezonder te leven leken voor mij verder weg dan ooit… Daar is gelukkig verandering in gekomen. De twee trainingen die ik deze zomer heb gedaan hebben me echt wakker geschud en een enorme kracht in me naar boven gehaald. Dit is een kracht die ik nu gebruik om eindelijk af te vallen op een manier die bij me past. De (zelf-)kennis die ik door de jaren heen heb opgebouwd helpen daar ook bij.

Tijdens de eerste training had ik het geluk dat één van mijn mede-trainees me elke dag van en naar huis reed. Gedurende die autoritten kwamen we op het onderwerp afvallen. Zij vertelde me dat een vriendin van haar voedingscoach is en me wellicht kan helpen bij het afvallen. Daarop besloot ik om een afspraak met haar te maken en die afspraak plande ik precies een dag nadat ik mijn tweede training had afgerond. Voorafgaand aan het eerste consult moest ik mijn doelen bepalen en door alles wat ik inmiddels heb meegemaakt op het gebied van afvallen weet ik dat heel goed. Ook heeft de training invloed gehad op de doelen die ik uiteindelijk heb gesteld. Ik heb niet alleen een streefgewicht waar ik naar toe wil gaan werken, maar ik wil ook gaan genieten van en investeren in ‘goed’ eten. Daarnaast wil ik de oorzaken van het teveel en ongezond eten echt gaan aanpakken in plaats van alleen maar focussen op hoeveel ik moet afvallen.

Twee weken geleden was mijn eerste consult en het gaat ontzettend goed. Ik eet sinds een week volgens een eetschema. Ik heb zes eetmomenten op een dag en wat ik eet is voedzaam en verzadigt. Ik ben me er bewust van dat het voor mij belangrijk is om de slechte gewoontes nu echt af te leren zodat ik uiteindelijk kan bouwen aan nieuwe gewoontes. Ik heb besloten geen cola light meer te drinken, behalve bij bijzondere gelegenheden en ik drink alleen nog maar thee en water. Ik heb zeker ook wel moeilijke momenten gehad, maar ik herken nu waarom ik op dit soort momenten de drang voel om te eten. Die redenen probeer ik op andere manieren aan te pakken dan meteen naar eten te grijpen. Dat is echt niet altijd makkelijk. Vandaag zat ik niet zo lekker in m’n vel en wilde ik graag iets ongezonds eten. Het station is daar een fijne trigger voor, maar ik besloot om door te lopen en ook de supermarkten onderweg te negeren.

Gisteren had ik mijn tweede consult en het resultaat was boven verwachting: ik ben 5 kilo afgevallen! Ook zijn andere waardes zoals m’n vetpercentage en spiermassa in positieve zin verbeterd. En dat terwijl ik vorige week een keer uit eten ben geweest en nog maar een week met het eetschema werk. Ik vind het een bizar goed resultaat en een enorme stimulans voor de toekomst.

Advertenties

2 gedachtes over “Mijn strijd tegen de kilo’s (12)

  1. Geweldig Sanne!! You go girl!
    Ik wil ook graag volgens een eetschema gaan eten, omdat wij het ’s avonds zo moeilijk vinden om weer te bepalen wat we gaan eten. Is het veel werk, die schema’s, rekening houdend als je 4 dagen per week op kantoor zit en een lunch mee moet nemen? Heb je nog tips?

    • Nee, het is goed te doen. Ik werk zelfs 5 dagen per week en ik ga om 7 uur ’s ochtends de deur uit en ik kom om 6 uur ’s avonds thuis. Ik kook vaak ook voor meerdere dagen vooruit, omdat ik dat voor mezelf efficiënter vind en de lunch is makkelijk voor te bereiden. Ik eet nu meestal als lunch twee boterhammen met beleg. Als tussendoortjes kun je makkelijk fruit nemen, ik eet soms ook een gekookt ei. Sommige dingen moet je voorbereiden maar andere dingen kun je makkelijk uit de kast pakken en meenemen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s