Training “Vrouw en Autoriteit in Christendom en Islam” (1)

Lees hier deel 2 en hier deel 3 van mijn verslag over de training. 

Afgelopen weekend woonde ik de training “Vrouw en Autoriteit in Christendom en Islam” bij van het Platform Vrouwen & Duurzame Vrede in het St. Liobaklooster in Egmond. De YWCA, waar ik lid van ben en vrijwilligerswerk voor doe, had een uitnodiging voor deze training en mocht één persoon sturen. Dat ben ik geworden. 🙂 Ik zal in twee delen vertellen wat ik heb geleerd bij de training.

De training begon op zaterdag om 17.30u en duurde tot zondag 17.30u. We begonnen met een broodmaaltijd en zo kon ik een aantal andere vrouwen leren kennen. De groep bestond uit ongeveer 30 vrouwen, waarvan de helft christen en de helft moslim. Zaterdagavond hebben we het gehad over verschillende vormen van autoriteit en waar iemand die autoriteit aan ontleent. Een koning(in) heeft bijvoorbeeld autoriteit vanwege erfelijkheid en een minister-president ontleent autoriteit aan een democratie.

Op zondag zijn de christenen en moslims uit elkaar gegaan en heeft iedere groep zich verdiept op autoriteit binnen het eigen geloof. De christelijke groep werd geleid door Esther Mombo, een theoloog uit Kenia, en zij heeft ons verschillende dingen verteld over vrouwelijk leiderschap in de Bijbel. Van vitaal belang is om te kijken naar hoe de Bijbel tot stand is gekomen. De verhalen die in de Bijbel terecht zijn gekomen werden van mond tot mond doorgegeven en zijn uiteindelijk over een periode van 1000 jaar in de bijbel verzameld. Best wel een verschil als je het vergelijkt met de Koran, die in minder dan 30 jaar tot stand is gekomen! Keuzes die zijn gemaakt over wat in de Bijbel zou komen, zijn gemaakt bij verschillende Concilies en hoewel vrouwen in de eerste (huis)kerken ook leiders waren veranderde dit gedurende de tijd. Waarom de positie van vrouwen is veranderd, kan onder andere liggen aan de conclusies die zijn getrokken naar aanleiding van het bekende verhaal uit het bijbelboek Genesis over Eva die de verboden vrucht eet wat vervolgens de ‘zondeval’ veroorzaakt. Even heel gechargeerd betekent de zondeval dat waar Adam en Eva eerst samen met God leefden er nu een kloof ontstond. Ook kwam lijden en dood in de wereld door de zondeval. Hierdoor kwamen veel mensen (tot op de dag van vandaag) tot de conclusie dat vrouwen verleiders zijn, onrein en niet te vertrouwen. Dit heeft als gevolg gehad dat de toegang van vrouwen tot verschillende heilige elementen van de vroege kerk steeds meer beperkt werd, waardoor vrouwen ook geen belangrijke rol konden spelen bij het samenstellen van de canon van de Bijbel.

De Bijbel is oorspronkelijk geschreven in het Hebreeuws (Oude Testament) en in het Grieks (Nieuwe Testament). Die vertaling lijkt ook vooral door mannen te zijn uitgevoerd en daardoor staan sommige dingen anders in de Bijbel dan dat ze eigenlijk bedoeld zijn. De Bijbel is een enorm divers, gevarieerd en tegenstrijdige verzameling van allerlei verschillende literaire vormen: verhalen, wetten, poëzie, liederen, brieven en ga zo maar door. De Bijbel is een reflectie van verschillende omstandigheden en bevat diverse aannames over waarden en normen, ethiek, theologie en religieuze praktijk. Esther vertelde dat het behoorlijk taboe is om vragen te stellen over de Bijbel, omdat bevragen vaak wordt gezien als ongeloof. Je kunt het echter ook als iets positiefs zien: vragen stellen betekent dat je nieuwsgierig bent. En uiteindelijk is het mensenwerk geweest en betekent dit ook dat er tegenstrijdige bijbelgedeeltes zijn. Ik lees de laatste tijd blogs over bijbelinterpretatie en hoe je om kunt gaan met lastige gedeeltes. Denk bijvoorbeeld aan het vele geweld in met name het Oude Testament. Derek Flood van The Rebel God schrijft hier veel over en zegt dat sommige gedeeltes gewoon moeilijk goed te praten en dat je er niet altijd een ‘positieve’ draai aan kunt geven. Wel kun je kijken naar de tijd en de context van een bepaald gedeelte om er meer over te weten te komen. Esther vindt dat de Bijbel androcentric is, oftewel: gericht op mannen. Tot die conclusie is zij gekomen door te kijken naar zaken als: authorship, onderwerpen die in de Bijbel aan bod komen en de perspectieven van waaruit iets wordt belicht. Een goed voorbeeld is dat mannen vaak bij naam worden genoemd, maar vrouwen niet. Voorbeelden zijn: de vrouw van Lot, het dochtertje van Jaïris en de dochters van Zelafead.

Maar: er zijn ook zeker ontzettend veel positieve dingen te zeggen over de rol van vrouwen in de Bijbel en die positieve kant zal ik volgende week belichten.

Lees hier deel 2 van mijn verslag over de training.

Advertenties

2 gedachtes over “Training “Vrouw en Autoriteit in Christendom en Islam” (1)

  1. Pingback: Training “Vrouw en Autoriteit in Christendom en Islam” (2) | SuperSanne

  2. Pingback: Training “Vrouw en Autoriteit in Christendom en Islam” (3) | SuperSanne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s