Mijn strijd tegen de kilo’s (3): Weight Watchers (vervolg)

Vorig week beloofde ik meer te vertellen over telvrije dagen en het sociale aspect van Weight Watchers (WW). De naam zegt het al: telvrije dagen zijn dagen waarop ik geen punten hoef te tellen. Dat betekent niet dat ik zomaar vanalles mag eten. Tijdens zo’n dag mag je alleen producten met het ‘groene logo’ eten. Dat zijn vitale producten met vaak veel eiwitten, waar je sneller vol van raakt dan voedingsmiddelen zonder het groene logo. Een aantal voorbeelden:

  • Aardappelen
  • Roggebrood en bepaalde merken brood zoals het extra volkoren brood van de Aldi
  • Pasta
  • Eieren, yoghurt met 0% vet, Griekse yoghurt met 0% vet
  • Quorn, sojabrokjes
  • Gamba’s, garnalen, tilapia, zalm
  • Kipfilet, kalkoenfilet, biefstuk
  • Vers fruit en verse groenten

Het voordeel van een telvrije dag is niet alleen het niet te hoeven tellen, maar ook dat je door zo’n dag leert wanneer je vol zit. Daarnaast mag je op zo’n dag alleen ‘groene’ producten en eet je daardoor geen ‘slechte’ dingen. En je eet automatisch veel minder in punten. Ik heb ze namelijk een keer geteld en het waren er een stuk minder dan op een teldag. Toch is het lang geleden dat ik een telvrije dag heb gedaan. Vooral omdat ik er niet echt meer aan denk, maar ook omdat er enige planning aan vooraf gaat. Een telvrije dag doe ik het liefste als ik thuis ben, zodat ik ook in kan spelen op het volle of niet-volle gevoel dat ik heb. Sinds begin van dit jaar worden mensen die starten met WW aangemoedigd om een aantal weken te werken met Powerstart. Ik kwam er pas achter dat dit eigenlijk gewoon telvrije dagen zijn, met de uitzondering dat je bij Powerstart wel gewoon gebruik kunt maken van extraatjes (oftewel: niet-‘groene’ producten). Na een aantal weken stappen ook die mensen over op tellen.

Daarnaast is het sociale aspect van WW ontzettend belangrijk voor mij. Er is de mogelijkheid om WW volledig online te volgen, maar ik ga regelmatig naar een cursus. Deze cursussen worden door het hele land gegeven en in veel steden ook op verschillende avonden. Ik ben bijvoorbeeld een keer in Den Haag naar een cursus geweest. In Utrecht zijn er cursussen op maandag-, dinsdag- en woensdagavond. Vanaf een half uur voordat de cursus daadwerkelijk begint komt iedereen binnen om zich te wegen. Voor mij is dat altijd weer een belangrijk moment. Vlak voordat ik op de weegschaal ga staan schieten alle momenten door m’n hoofd waarop ik een slechte keus heb gemaakt wat betreft eten. En soms valt het mee en soms valt het tegen. De weegschaal is een goede graadmeter van hoe ik het doe, al zegt het niet altijd iets. M’n hormonen spelen soms ook een belangrijke rol: als ik ongesteld ben hou ik veel vocht vast en kan het zomaar zijn dat er in een week tijd ineens 3 kilo bij is gekomen. Gelukkig is dat de week erna er gewoon weer af. 😉 Vaak drukt het wegen me met de neus op de feiten en dat is iets wat ik echt nodig heb. Overigens is er tijdens dat half uur voorafgaand aan de cursus de mogelijkheid om producten te kopen in de WW ‘winkel’. Ze verkopen allerlei voedingsmiddelen, kookboeken en handige hulpmiddelen. Soms koop ik wat, maar ze hebben nog geen pinautomaat en vaak heb ik geen contant geld in m’n portemonnee.

Tijdens de cursus zelf wordt er een bepaald onderwerp behandeld door de coach. Dat kan vanalles zijn. Deze week was het thema: Wereldkeukens (in verband met de vakantie). Ook thema’s als bewegen, eiwitten en doorzettingsvermogen zijn langs gekomen. Het is tijdens zo’n cursus altijd fijn om tips te krijgen van medecursisten. Toch moet ik zeggen dat ik tegenwoordig niet altijd meer blijf voor de cursus zelf. Aangezien ik al een aantal jaren meedraai heb ik al veel onderwerpen langs zien komen dus veel onderwerpen zijn voor mij niet nieuw meer. Bovendien heb ik een drukke werkweek dus het hangt er vanaf hoe druk ik ben en hoe interessant het onderwerp is of ik blijf. Soms ga ik alleen naar binnen voor het wegen. Ik probeer de laatste tijd weer elke week te gaan, maar ik sla ook wel eens over. Zeker als het effe niet lekker is gegaan met afvallen heb ik de neiging om m’n kop in het zand te steken en één of meerdere keren over te slaan. Gelukkig is het me tot nog toe altijd gelukt om weer te gaan, mede doordat ik weet dat dit één van m’n valkuilen is.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het bijna drie jaar geleden is dat ik ben begonnen met WW. Daar schaam ik me aan de ene kant best wel voor, want ik zit nog steeds niet op m’n streefgewicht en val nog regelmatig terug in oud gedrag. Ik heb namelijk ook op een gegeven moment op bijna 18 kilo gewichtsverlies gestaan, maar nu zit een deel daarvan er gewoon weer aan. Toch ben ik ook best trots dat ik ondanks dat ik nog wel eens terugval nog steeds trouw naar Weight Watchers ga en blijf vasthouden aan m’n doel. Het schijnt zo te zijn dat het zelfs beter is om langzaam af te vallen, dus daar hou ik me dan maar aan vast. 😉 Ik was trouwens vergeten om m’n streefgewicht te vermelden: dat is 75 kilo. Al ben ik al heel erg blij als ik onder de 80 kilo kom, dan zit ik namelijk op een gezond BMI.

Aan Weight Watchers hangt overigens wel een prijskaartje. Dat is voor mij ook het directe nadeel van er zo lang over doen om m’n streefgewicht te bereiken. 😉 Maar m’n gezondheid is dat geld zeker waard. 🙂 De prijzen (ik heb de Combipas):

Inschrijfkosten cursus: €15
Entree cursus: €12 per keer
Weight Watchers Online: €15,95 per maand (exclusief eenmalige inschrijfkosten van €29,95)
Combipas (onbeperkt toegang tot WW cursussen + onbeperkt toegang tot de website en app): €39

Startgewicht: 102,3 kg
Deze week afgevallen: 0,6 kg
Huidig gewicht: 90,9 kg
Totaal afgevallen: 11,4 kg
Streefgewicht: 75 kg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s