Verscheurd: een waardevolle bijdrage aan debat homoseksualiteit en christendom

Torn

Vorige week heb ik een supertof boek gelezen: “Torn: Rescuing the Gospel from the Gays-vs. -Christians Debate” van Justin Lee (in het Nederlands te verkrijgen onder “Verscheurd: Het gesprek over homoseksualiteit en christelijk geloof wordt vaak ongenadig hard gevoerd. Maar niet in dit boek.”). Het is een autobiografisch boek waarin Justin vertelt over hoe hij erachter komt dat hij homo is en hoe hij zijn weg daarin vindt. Het christelijk geloof is hem namelijk met de paplepel ingegoten en zelf is hij ook diepgelovig. Hij heeft zelfs de nickname God Boy. In eerste instantie hoopt hij weer hetero te kunnen worden. Hiervoor gaat hij op zoek naar “ex-gay” organisaties. Dit zijn organisaties die geloven dat (het praktiseren van) homoseksualiteit zondig is en dat je heteroseksueel moet worden. Justin komt er alleen achter dat de mannen die nu heteroseksuele levens leiden niet hun homoseksuele oriëntatie kwijt zijn. Ze voelen zich vaak nog net zo goed aangetrokken tot mannen. Daarnaast zet Justin vraagtekens bij de verklaringen die deze organisaties geven voor het feit dat sommige mannen homoseksuele gevoelens hebben. Een reden die door deze organisaties vaak wordt gegeven is dat er iets traumatisch gebeurd is in de jeugd van deze mannen waardoor ze nu homo zijn. Bijvoorbeeld dat de vader er te weinig voor ze was en dat de moeder te overbeschermend was. Justin heeft daarentegen een hele fijne jeugd gehad en heeft liefdevolle ouders, die altijd voor hem klaar stonden (en nog steeds). Hij is uiteraard niet de enige. Uiteindelijk heeft hij daarom te veel vraagtekens om dit pad af te leggen.

Daarna gaat Justin de bijbel bestuderen en vooral de bijbelgedeeltes die worden geassocieerd met homoseksualiteit. Hij besteedt daar veel tijd aan en ook aan het lezen van bijbelcommentaar en andere boeken. De bijbel is er alleen absoluut niet duidelijk over. Het is vaak lastig hoe je een bepaald bijbelgedeelte moet interpreteren, omdat er een spanning is tussen cultureel en universeel. Kortom, is een bijbelgedeelte universeel toepasbaar en dus altijd geldend of moet je het zien in de culturele context van die tijd? En waarom nemen christenen bijbelteksten over homoseksualiteit wél serieus, maar andere wetten uit het Oude Testament niet? Pas als Justin er niet uitkomt en de bijbel weer in z’n geheel gaat lezen wordt het voor hem steeds duidelijker. Hoewel door de kruisiging van Jezus de wetten en regels uit het Oude Testament al zijn vervuld en we daar niet meer op worden afgerekend (maar dat verhaal is voor een andere keer ;)) gaat Jezus in op een vraag van een schriftgeleerde:

Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ (Matteüs 22:36-40)

keepcalmEr zijn meer gedeeltes die Justin sterken in de overtuiging dat liefde altijd de leidraad moet zijn in de dingen die je doet. Daarom beargumenteert hij dat een liefdevolle relatie met iemand van hetzelfde geslacht gewoon mag. In eerste instantie is hij niet blij met deze conclusie, want de kerk waar hij vandaan komt denkt er nog steeds anders over. Vandaar dat hij eerst nog overweegt om een celibatair leven te leiden, maar dan beseft hij dat er geen “safe side” is. Als hij inderdaad had besloten celibaitair te leven en anderen aan zou moedigen dit ook te doen terwijl God er heel anders over denkt dan is dat ook niet goed. Daarom besluit hij dat hij probeert te leven naar waar hij in gelooft en daarbij open te staan voor God.

Het boek eindigt met twee hoofdstukken over de organisatie die is ontstaan doordat Justin zijn verhaal begon te delen op verschillende plekken. Deze (succesvolle!) organisatie heet het Gay Christian Network (GCN). Deze organisatie probeert een brug te slaan tussen die mensen die huwelijken en relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht toejuichen (“Side A”) en die mensen die voor celibatair leven zijn (“Side B”). Bij GCN zijn alle meningen welkom en dat is (helaas) een unicum. Justin kwam er bijvoorbeeld achter dat er maar weinig support is bij kerken voor mensen die besluiten celibatair te leven, ook bij die kerken die relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht niet accepteren. Daarom is GCN bij uitstek een organisaties waar homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders terecht kunnen om in een veilige online en offline omgeving support te zoeken.

Wat ik erg waardeer aan de auteur is dat hij met veel liefde en respect praat over de mensen en organisaties die op zijn pad zijn gekomen, ondanks dat er uiteraard niet met evenveel respect en liefde op hem werd gereageerd. Hij komt absoluut niet over als verbitterd, maar als iemand die echt toegewijd is om een goede dialoog hierover te voeren. Het is een boek waar veel christenen en kerken wat van kunnen leren.

Advertenties

Een gedachte over “Verscheurd: een waardevolle bijdrage aan debat homoseksualiteit en christendom

  1. Pingback: Verslag Zinvloed Ontmoet Justin Lee | SuperSanne

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s